Porušení pravidel může vést k vysokým pokutám od Úřadu pro ochranu osobních údajů – v extrémních případech až do výše 20 milionů eur nebo 4 % celosvětového obratu firmy. Kromě finanční sankce hrozí i poškození dobré pověsti, ztráta důvěry uživatelů a povinnost okamžitě přestat zpracovávat data, což může mít zásadní dopad na chod webu i podnikání.
Souhlas musí být svobodný, konkrétní, informovaný a jednoznačný. Nesmíš ho získat mlčky nebo pomocí přednastaveného zaškrtnutí. Uživatel musí mít reálnou možnost výběru, například pomocí přehledného rozhraní cookie lišty.
Správná cookie lišta musí uživateli nabídnout skutečnou volbu – tedy možnost souhlas udělit i odmítnout. Tlačítka musí být rovnocenná, text srozumitelný, a uživatel by měl mít možnost své rozhodnutí kdykoli změnit. Zároveň nesmíš používat předzaškrtnutá políčka ani řešení, která souhlas předpokládají bez akce ze strany návštěvníka.
Ano, ale pouze technicky nezbytné cookies – například pro zajištění přihlášení, fungování nákupního košíku nebo jazykové volby. Jakmile používáš cookies pro analytiku, personalizaci nebo reklamu, souhlas už potřebuješ.
Teoreticky ano, ale většina volně dostupných nástrojů nesplňuje právní požadavky v Česku. Mívají přednastavený souhlas, chybí možnost odmítnutí jedním klikem nebo neumožňují správu souhlasů. Pokud chceš mít jistotu, je lepší řešení postavené na míru a v souladu se zákonem.
Obecně se doporučuje obnovit souhlas jednou za 12 měsíců. Pokud uživatel cookies odmítne, neměl by být znovu vyzýván alespoň po dobu 6 měsíců – častější zobrazování lišty může být považováno za nátlak.
„Získejte tipy, jak chránit své soukromí. Přihlaste se k našemu newsletteru.“